27th column for trade magazine De Juwelier - Apple Watch is de Swatch van de jaren '10

Do you think Apple Watch is dominating the watch industry? This is my third column in 2019 for Dutch trade magazine "De Juwelier" and 27th in total. And, I am sharing my opinion about the Apple Watch and comparing it to Swatch back in the 1980s.

You can find every single article in PDF format on the Oak Consultancy page.

I have written about smart watches and the Apple watch before, but it is still on my mind. In this column I write why I believe it is a good thing Apple sells 33 million watches every year. Especially for the traditional watch industry and makers.

To download the PDF, please click here.
Magazine got launched 27 June 2019 in physical format and this is the text in Dutch:

Apple Watch is de Swatch van de jaren '10

“Apple Watch is de Swatch van de jaren ‘10”

 Het zal u wellicht verbazen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik blij ben dat er van de Apple Watch 33 miljoen stuks per jaar verkocht worden. Ja, dat leest u goed: Apple verkoopt 33 miljoen horloges en ik ben er blij mee. Waarom? Ik ben van mening dat de rol van de Apple Watch vergelijkbaar is met die van Swatch in de jaren ‘80. Ik durf dan ook te stellen dat de Apple Watch de horloge-industrie gaat redden in de nabije toekomst, omdat het dragen van een Apple Watch een jonge generatie opvoedt om überhaupt iets te dragen aan hun pols. Als de nieuwe generatie straks niets meer gewend is of wil dragen aan haar pols, kan het immers zo maar zijn dat het polshorloge straks hetzelfde lot is beschoren als uw grootvaders zakhorloge…

Eeuwenlang zijn klokken en horloges louter mechanisch geweest. Op een gegeven moment hadden slimme klokken- en horlogemakers zelfs zo veel aan het concept verbeterd, dat het mogelijk werd om een nauwkeurige horloge dagelijks om te pols te dragen. Het mechanische polshorloge was er in soorten en maten, van puur functioneel tot rijk gedecoreerd en voorzien van additionele complicaties, van eenvoudige instrumenten tot ware kunstwerkjes. Een nauwkeurig polshorloge was een onmisbaar en trots bezit. 

Maar toen kwam quartz om de hoek kijken. Toen eind jaren 60 de eerste quartz polshorloges werden geïntroduceerd waren ze vele malen nauwkeuriger dan de ‘ouderwetse’ mechanische horloges. Ze waren ook stevig aan de prijs, maar dit laatste zou rap veranderen. Quartz horloges werden snel –exponentieel- goedkoper. In het verlengde hiervan werd het bezit van een nauwkeurig horloge een vanzelfsprekendheid en van een trots bezit werd het horloge gedegradeerd tot een eenvoudig gebruiksvoorwerp.

Het duurde een aantal decennia voordat horloges weer in een ander licht gezien zouden worden. Opvallend genoeg komt dat voornamelijk door de ontwikkeling van het Zwitserse Swatch horloge. De bedenker van het Swatch horloge en de oprichter van de Swatch Group wordt vaak de redder van de Zwitserse horloge-industrie genoemd. Hij heeft véél geld verdiend met Swatch en dit vervolgens geïnvesteerd in klassieke merken, waarvan velen op het punt van omvallen stonden. Dit is van onmiskenbaar belang geweest, maar belangrijker is wat hij met Swatch heeft bereikt: hij heeft horloges weer hip, fun en relevant gemaakt. Het polshorloge als sieraad, als accessoire, als verzamelbaar object.

Mechanische horloges en quartz horloges hebben bewezen heel goed naast elkaar te kunnen bestaan. Hetzelfde verwacht ik van smart watches. Smart watches hebben geen lange levensduur, ze hebben niets met esthetiek of kunst te maken. Het zijn functionele zielloze gereedschappen die na een (paar) jaar worden vervangen voor een nieuwer en beter exemplaar. Waar ze echter onbewust een hele belangrijk rol spelen, is in het feit dat ze een jongere generatie leren dat ze iets dragen aan hun pols. Plus dat deze jongelui de tijd tot zich nemen vanaf hun pols - en niet van hun mobiele telefoon.

Zijn 33 miljoen horloges er veel of weinig? De gehele Zwitserse industrie heeft vorig jaar een kleine 24 miljoen horloges verkocht. De Japanse industrie bijna 68 miljoen, en China in combinatie met Hong Kong een kleine 900 miljoen. Een gemiddeld Zwitsers horloge kost echter ruim 800 dollars, een horloge geëxporteerd uit Hong Kong circa 26 dollars en uit China slechts gemiddeld 4 dollars. Hieruit kunnen wij concluderen dat Apple op papier, met een gemiddelde verkoopprijs van 218 dollars, zeer zeker een geduchte concurrent is voor de traditionele horlogemakers

Wat ik om mij heen zie is dat de dragers van Apple horloges boven gemiddeld vaak een analoge wijzerplaat kiezen om de tijd af te lezen. De meest populaire wijzerplaats is de meest simpele is in design - een mix tussen een Mondaine treinstation klok en een pilotenhorloge van IWC. Op de tweede plaats staat de wijzerplaat met Mickey Mouse, welke geïnspireerd lijkt te zijn op originele designs van Gerald Genta. En dat terwijl de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn, en een wijzerplaat gewisseld is door middel van een simpele download en een veeg met de vinger.

De Apple Watch en alle andere smartwatches zijn dus eigenlijk geen bedreiging voor de gehele horloge-industrie! Misschien alleen voor het fashion-segment en het instapniveau… De enige traditionele horlogeproducenten waarvan ik denk dat ze echt onder lijden zijn bijvoorbeeld de Fossil Group met al haar merken, de Movado Group en Timex. In het instap-segment van de horloge-industrie worden dan ook meer en meer smartwatches aangeboden worden.

Wat in mijn opinie een echte dreigement is voor de horloge-industrie, is mogelijkheid dat er helemaal geen behoefte zal zijn aan horloges en dat heeft met mode, trends en lifestyle te maken! Herinnert u nog mijn column: “Is de tijd wel rond?” in dit prachtige vakblad? Daar waarschuwde ik al voor het gevaar voor de bestaansrecht van analoge (ronde) horloges indien jongere generaties op school (en thuis) uitsluitend digitale tijd voorgeschoteld krijgen. Misschien moeten wij eigenlijk dus wel heel blij en dankbaar zijn dat Apple zo succesvol is?!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op OakConsultancy.

Speaking at YOU Academe as part of the Foundation TRUST in Amsterdam

One of the founders of Foundation TRUST reached out to me last week to ask if I would be interested to come speak during their YOUacadame Live Q&A Sessions in Amsterdam. I got excited immediately and confirmed to speak on Sunday May 12th at their HQ at Albert Cuypstraat 194 in Amsterdam.

Alon Ben Joseph speaking at YOU Acadame about Trust

As this foundation is all about promoting trust and making the world a better place. Their own description is: "foundation trust - happy for no reason envisions a world where everyone decides to think and act based upon trust. Not to change the world, but to ignite trust. In each other. (Then the world will change.)" Read more about them on their official website.

Part of the foundation is YOU Academe which they discribe as: "At YOU Academe we believe that ‘trust’ is the key to becoming YOU: feel an excitement about life and its adventures; experience true happiness, inner peace, positivity and a deeper authentic connection with yourself and others as a normal state of being. ‘Trust’ is whatever it is to you in any given situation. We help you to discover it and apply it. The process is simple and systematic." Read more about them on their official website.

We are going to have a freestylye Q&A Session in front of a live crowd and I only had to answer two short questions in preparation for the meeting, which were:

  1. To me trust is...
  2. So when I trust it makes me feel...

Curious what my answer are, attend the event coming Sunday 🙂

Attend this event by registering HERE.
Entrance is free and as they trust their visitors, one can donate an entrance free at the end of the session if they feel like it.

2nd column for trade magazine Jeweline – De lessen van BaselWorld

This is my fifth year of writing for every single edition of trade magazines and this year I am writing for two difrrent trade magazines at once. Obviously I will never replicate the same message and therefore I have chosen a total different topic for my second column for trade magazine Jeweline. In the print version of this magazine that came out in the first week of May 2019, I merged two topics: retail is all about experience and trade fairs too. So, I wrote down the lessons to take away from BaselWorld 2019.

To download the PDF, please click here.
This issue got launched 3 May 2019 in physical format and this is the text in Dutch:

Jeweline magazine Column Oak Consultancy Alon Ben Joseph

"De Lessen van BaselWorld"

Wat is de essentie van een juwelierszaak? Vroeger was het service verlenen en kwaliteit leveren. Is dat vandaag voldoende? Ik denk het niet. In de luxe retail is nu beleving het allerbelangrijkste geworden. Kwaliteit is democratisch geworden en letterlijk met één muisklik uit de hele wereld te bestellen. Service kan tegenwoordig op elke hoek van de straat geleverd worden. Merken en fabrikanten verticaliseren en worden zelf omni-channel retailers. Dus hoe kunnen onafhankelijke juweliers nog overleven? Juist, door te excelleren in het creëren van nog meer authentieke beleving in de zaak!

Deze column schrijf ik letterlijk in het vliegtuig terug uit BaselWorld. De aanloop naar deze beurs is bijna een bloedbad te noemen. De Swatch Group, de allergrootste standhouder, liep vorige jaar weg. Hierdoor kwam 1/3 van Hal 1 leeg te staan. Ook verdampte de winst van de moedermaatschappij op de beurs en werd de verlies- en winstrekening bloedrood. Vele anderen exposanten volgden het voorbeeld van de Swatch Group. Het resultaat? Dit jaar waren er slechts 520 standhouders. Voor uw beeld, dat is bijna een vijfde minder dan in 2018 – wat ook al geen topjaar was.

Dit nieuws heeft mij vorige jaar flink aan het denken gezet. Ik heb lang nagedacht over de essentie van vakbeurzen, onze luxe-industrie en de toekomst van ons vakgebied. Is er dan echt geen behoefte aan beurzen meer? Willen merken geen onafhankelijke vakmensen in hun dealernetwerk meer en willen consumenten niet meer winkeliers die oprecht zijn, die passie en echte know-how hebben?

Ik heb als juwelier misschien last van tunnelvisie, maar ik ben er echt van overtuigd dat ons vakgebied niet ten dode opgeschreven is. In tegendeel zelfs! In een wereld die rap digitaliseert en minder persoonlijk wordt, is er een enorme behoefte aan authenticiteit, echtheid, beleving en prikkeling van de zintuigen. Iets wat grote en onpersoonlijke organisaties nooit zullen kunnen doen. Na 102 jaar is ook de organisatie van BaselWorld keihard met de feiten op hun neus gedrukt en moesten zich in 6 maanden heruitvinden. Wat kunnen wij als juweliers leren uit de lessen die zij geleerd hebben?

LUISTEREN. Als je iets wil leren moet je niet als een struisvogel je hoofd in het zand houden. Steek je hoofd zo hoog mogelijk uit en luister. Dit kan fysiek zijn door te luisteren naar je vrienden, collega’s en leveranciers. Maar het allerbelangrijkste: luister naar je klanten. Dit kan fysiek, maar uiteraard ook digitaal. Ondanks dat retailers vaak een nare smaak van het internet in hun mond hebben, is het een godsgeschenk voor marktonderzoek. Je kan eindeloos gratis data-minen en ‘luisteren’ naar consumenten. Hoe goed luistert u naar uw klanten? Onze eigen team van juweliers luistert goed naar de feedback van onze klanten in de winkel en kijkt dagelijks naar alle opmerkingen op social media. Tip: zoek op hashtags als je over een bepaald onderwerp meer wil weten. Begin bijvoorbeeld met #NaamVanUwEigenZaak.

BaselWorld heeft jarenlang niet geluisterd naar hun klanten (standhouders, inkopers, pers en consumenten). Dat heeft ze  letterlijk de helft van hun beurswaarde gekost!

VRAGEN. Een van mijn favoriete boeken is “Start With Why” van Simon Sinek. Echt een aanrader voor iedereen die bezig is met strategie en merkbouw. Uiteraard is uw eigen zaak een merk, maar u als juwelier bent zelf ook een merk! Hierin wordt uitgelegd dat alles begint met vragen. Het lijkt eenvoudig, maar hoe weet u nou wat uw klanten willen als u het ze niet vraagt? BaselWorld heeft na de krach een nieuwe directeur aangesteld. Deze heeft als eerste taak een rondje gedaan langs al haar klanten om te vragen wat zij nou echt willen. Simpel toch?

Uiteraard is meer beleving creëren een vage term. Om die in te vullen dient u af te vragen waar uw consumenten behoefte aan hebben. Wanneer is de laatste keer dat u in de winkel consumenten een enquête over uw eigen bedrijf heeft laten invullen? Of bijvoorbeeld via uw nieuwsbrief? Tip: op Facebook kunt u kosteloos een poll plaatsen en mensen laten stemmen. Voor grotere enquêtes raad ik “Survey Monkey” aan.

ADAPTEREN. Nadat u geluisterd heeft en vragen gesteld hebt, is het uiteraard belangrijk om er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Het kan niet zijn dat er niets te verbeteren valt. Stilstand is achteruitgang, helemaal in deze turbulente tijden! Het is dus belangrijk dat u adapteert. Binnen ons juweliersbedrijf nemen wij het gezegde van Samuel Beckett: “Fail, Fail, Fail Better”, heel letterlijk. Wij omarmen experimenteren en fouten maken. Het liefst zo vaak en zo snel mogelijk, tot wij tot een succesformule komen die werkt. Tip: laat de jongste mensen binnen uw bedrijf eens een dag, een week, of zelfs een maand de leiding nemen over uw bedrijf - of op zijn minst uw digitale strategie. U zult verstelt staan over hoeveel u zult leren.

BaselWorld heeft naar mijn mening goed geluisterd en gevraagd, en heeft de daaruit voorkomende feedback vervolgens ter harte genomen. Ze zijn erachter gekomen dat er aan de beleving van de beurs in de ogen van velen nogal wat schortte. Dit jaar hebben ze daar verbeteringen in doorgevoerd middels  zaken als meer zitplekken, meer horeca, lagere prijzen, betere WiFi netwerken, vernieuwende modeshows en meer faciliteiten voor de pers. Uiteraard valt er nog veel te verbeteren. Daarom is het belangrijk dat ze meteen na de beurs meteen beginnen met een nieuwe cyclus van luisteren, vragen en adapteren.

Hoe zorgt u voor meer beleving in uw juwelierszaak? Maakt u voor uw klant er een feestje van als zij uw zaak bezoeken? Doet u dat ook als ze alleen een reparatie brengen? Heeft u nagedacht hoe u de beleving en service zodanig kunt personaliseren, dat ketens u nooit kunnen overtreffen? Mijn advies: luister goed, vraag continu en pas elke dag uw gevonden know-how toe om te excelleren. Houdt met alles wat u aanpast rekening met de zintuiglijke beleving van uw klant. Zorg voor fijne muziek, die past bij uw doelgroep. Is dat klassiek, jazzy of mag het wellicht wat moderner? Het zicht is misschien wel het belangrijkste bij winkelen en luxeproducten. U past daarom het 360 graden umfeld van uw winkel, ook digitaal, aan de wensen en behoeftes van de hedendaagse consument aan. Iets wat veel retailers vergeten is de geur in een winkel. Heeft u wel eens nagedacht over hoe uw winkel dient te ruiken? Zorgt u ervoor dat elke consument iets te proeven heeft in de zaak? Daar bedoel ik niet alleen koffie mee, maar heeft u wellicht wat lekkers op elke tafel en toonbank staan? Serveert uw lunch in de middag en eventueel hapjes tijdens koopavonden? Het gevoel wat u uitstraalt is tot slot het misschien wel het meest belangrijk. Is uw zaak gezellig, voelen uw bezoekers zich er op hun gemak? Dit is het meest subjectief van allen – en dat is precies wat het zo ongrijpbaar maakt.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op OakConsultancy.com

26th column for trade magazine De Juwelier - Koffiedik kijken in 2019

This is already my 26th column for trade magazine De Juwelier. I have had the honor to write columns the last four years, six each year. You can find every single article in PDF format on the Oak Consultancy page.

Last year I wrote a column of my personal outlook of the year 2018 specified for the jewelers' industry and a macro view of the economy. It has been received well and this year I received several request to write again such a column. So, I have decided that for the thirst column of 2019, my 26th column for the magazine, I will do it again.

To download the PDF, please click here.
Magazine got launched 26 April 2019 in physical format and this is the text in Dutch:

Column De Juwelier Magazine – “Koffiedik kijken 2019” [PDF – Dutch].

Column – Alon Ben Joseph

“Koffiedik kijken in 2019”

De titel van deze column was bijna “Koffiedik kijken is niet meer mogelijk” geworden. Ik ken geen ondernemer of manager die het nog heeft over langetermijnstrategieen of zelfs middellange termijnen. De laatste tijd lijkt het wel of niemand meer dan een jaar vooruit durft te dromen, denken of plannen. Zo ook ik niet, want tijden worden steeds volatieler. Het koffiedik kijken vorig jaar ging niet al te makkelijk en was weinig positief. Ik moet u eerlijk bekennen dat ik voor 2019 niet veel positiever ben. Inmiddels is het eerste kwartaal van 2018 bijna om en hebben we de invloedrijke beurzen in Genève (SIHH) en Bazel (BaselWorld) bezocht. In deze column ga ik daarom wederom een poging wagen om te voorspellen wat de rest van het jaar ons juweliers zal brengen. Ik heb dit opgesplitst in vijf rubrieken, waarvan de eerste drie gebaseerd zijn op mijn eigen ervaringen en trends die ik heb gezien, en de laatste twee op economische en globale ontwikkelingen

EDELSTENEN

Zoals ik elk jaar schrijf ben ik gek op edelstenen. Mijn bezoek aan BaselWorld begin ik standaard met een bezoek aan de hal met edelstenen. Dit jaar was het aantal standhouders daar (wéér) merkbaar minder, en de sfeer was bij de meesten die wél de moeite en investering hadden gedaan bovendien niet al te best. De twee grootste trends die ik vorig jaar opmerkte, zetten dit jaar door: de groei van de vraag naar lab-grown diamonds en de opkomst van de kleur groen, welke dit jaar echt tot volle bloei lijkt te komen.

JUWELEN

Voor mij was de start van 2019 zeer teleurstellend op juwelengebied. In Geneve worden er geen juwelen getoond en op BaselWorld zijn veel juwelenmerken afgevallen. Zodanig veel dat heel hal 2 zelfs dicht was.

De trend van geelgoud die paar jaar geleden ingezet is, blijft gestaag doorzetten. Een aantal nieuwe trends die ik meen gespot te hebben zijn:

-   Zwart: net als bij de horloges zien we veel zwart. Zowel zwarte edelstenen als zwart metaal, bijvoorbeeld door middel van zwart rhodium op goud, of DLC op titanium.

-   Sustainable: Vorig jaar heeft Chopard een grote statement gemaakt met ‘sustainable gold’ en je merkt dat steeds meer merken zich richten op duurzaamheid en ethisch verantwoorde productie.

-   Retro: Net als bij de horloge zien we de invloed van retro en vintage-stijlen toenemen bij juwelen.

-   Emaille: Emaille bij juwelen is weer helemaal terug. De koning der emaille bij juwelen is natuurlijk Victor Mayer en die hadden prachtige hedendaagse ontwerpen met emaille meegenomen naar Bazel.

-   Street style: Net als in de mode zie je invloeden van ‘street style’ terug in de nieuwe ontwerpen van juwelen, vaak geïnspireerd door hip hop artiesten.

HORLOGES

Ook bij de horloges was het geen revolutionair jaar. De trends van vorig jaar kabbelen schijnbaar rustig voort. Zwarte kasten zijn nog steeds populair en worden dit jaar ook veel met blauwe wijzerplaten gecombineerd. Bronzen kasten hadden we ook al eerder gezien, maar werden dit jaar (nog) meer met groene wijzerplaten gecombineerd. Het leek eerder een uitzonder dan regel als een merk géén model in deze combinatie presenteerde! Er wordt ook nog steeds veel geëxperimenteerd met innovatieve materialen voor  horlogekasten. De golf van bicolor welke vorig jaar aanzette leek dit jaar uitgegroeid tot een tsunami. Geelgoud met staal, roodgoud met staal, of nu zelfs brons met staal – de liefhebber kan zijn lol niet op.

Ik vond het wederom opvallend stil op het gebied van smartwatches. Ik had verwacht dat het gat dat Swatch Group achtergelaten had tijdens BaselWorld dit jaar opgevuld zou worden door Apple, Samsung en / of Garmin. Goed, misschien niet letterlijk, maar op zijn minst op het gebied van reuring en noviteiten. Deze merken waren echter niet te vinden en er werd ook geen woord gerept in de wandelgangen. Een gemiste kans?

Als wij de cijfers van de Zwitserse horloge-industrie analyseren zien wij dat zij 2018 afgesloten hebben met een respectabele groei van 6,3%. Nederland is het 16e land voor Zwitserse export met ruim CHF 267 miljoen, wat een een krimp van 1,9% inhoudt. De eerste twee maanden van 2019 laat een kleine groei zien van 2,1% in totaal, waar de export naar Nederland slechts toenam met 0,5%.*

NEDERLANDSE ECONOMIE

Vorige maand heb ik de eer gehad onze Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, te ontmoeten. Ondanks de turbulentie op de markt was hij gematigd positief te noemen over de Nederlandse economie in 2019. De ramingen van het CBS voor 2019 waren ook weer groei, maar een afnemende groei, van 2,6% in 2018 naar 2,2% dit jaar. De DNB waarschuwt wel: ‘De inflatie (HICP) komt in 2018 naar verwachting uit op 1,6% en loopt dan scherp op naar 2,7% in 2019, door de verhogingen van de energiebelastingen en het lage btw-tarief (van 6% naar 9%).’ Conclusie is dat de Nederlandse economie nog steeds op volle toeren draait, maar iedereen is voorzichtig, vooral ook omdat men bang is voor een vastgoedbubbel en de gevolgen van Brexit.

GLOBALE ECONOMIE

Deze column is daags na het verschuiven van de dead-line van Brexit geschreven. Iedereen hunkert inmiddels al twee jaar naar duidelijkheid over de toekomst van de EU, de gevolgen voor de economieën van de landen in deze regio en de invloeden op de daaraan gekoppelde valuta, maar de onzekerheid blijft voortduwen. Men probeert houvast te krijgen via de uitspraken van de centrale banken in de EU.

Ondanks dat aan het begin van 2019 de Europese Centrale Bank (ECB) aangaf te verwachten de rente te verhogen halverwege het jaar, werd in maart aangekondigd dat ze met een pakket aan maatregelen het economische tij proberen te keren. Zij kondigde dat ook aan dat ze dit jaar de rente niet meer zullen verhogen en dat vanaf september banken gemakkelijker toegang krijgen tot het leningenloket van de ECB. Dit besluit werd genomen omdat het begin van 2019 de groei- en inflatieprognoses drastisch zijn teruggeschroefd. De oorspronkelijk prognose van 1,9% groei dit jaar, kwam 0,6 procentpunt lager uit op 1,1%. De inflatie zal slechts 1,2% bedragen i.p.v. de oorspronkelijke prognose van 1,6%. De ECB-president Mario Draghi gaf als reden aan: “Het aanhouden van onzekerheden, gerelateerd aan geopolitieke factoren de dreiging van protectionisme en de kwetsbaarheden in opkomende markten lijken hun stempel te drukken op het economische sentiment.”

De specifieke externe factoren die Draghi noemde zijn de wereldwijde groeivertraging door problemen in China, de mogelijk afnemende groei in de VS en de handelsoorlog tussen deze twee supermachten. Als interne factoren noemde hij de verzwakkende Europese auto-industrie en de politieke situatie in Italië een risico voor de groei- en inflatieverwachtingen. Wel vond Draghi de kans op een recessie klein, vooral omdat de loongroei zich positief ontwikkelt. Hij benadrukte dat het gaat om een vertraging van de groei en geen krimp.

Buiten Europa is de turbulentie groter en blijven de factoren van invloed die ik vorige jaar al opsomde nog zeer actueel: Brexit, Trump’s protectionisme, de verdere opmars van Poetin, het dictatoriale gedrag van Erdogan, opmars van China, en het aanblijven van terroristische aanslagen over de hele wereld;

En zo kan ik wederom hele pagina’s vullen. Ik denk kortom dat er veel factoren zijn die de flinterdunne zijden draad waar de optimistische verwachtingen aan hangen voor 2019 kunnen doen knappen.

Dat het sentiment wereldwijd matig positief is voor 2019 en de vooruitzichten door niemand meer dat een jaar gemaakt worden, maakt mij wederom persoonlijk niet optimistisch over dit jaar. Van nature ben ik zeer positief van aard en zie het glas altijd halfvol, maar ik zie veel donkere wolken aan de horizon. Ik hoop dat deze snel verdampen en dat er wereldwijd zowel op politiek en economisch vlak rust zal ontstaan, waardoor wij allemaal weer bezig kunnen zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij navraag onder mede-ondernemers hoor ik veel uiteenlopende reacties, en graag verneem ik uw visie voor het rest van het jaar. Dat kan per e-mail of in de nieuwe (besloten) Facebook-groep van De Juwelier.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op www.OakConsultancy.com.

* Bron: http://www.fhs.swiss/pdf/mt3_180112_a.pdf

25th column for trade magazine De Juwelier – Het Nieuwe Luxe

This is my fifth year that I have the honor to write in every publication of Dutch trade magazine De Juwelier and therefore the first column for 2019 for this magazine is my 25th edition.

You can find every single article in PDF format on the Oak Consultancy page.

I have decided to start 2019 with the most imporatant consumer group: the millennials. I named the article in Dutch: The New Luxury. Personally I am a huge sneaker fan since my early childhood. And, I still collect sneakers today, especially Nike Air Jordan I shoes. I am fascinated that today kids all over the world collect them too, even though Michael Jordan stopped playing basketball for over 15 years now. Because I collect sneakers I read up a lot about it and therefore one of my regular destinations is Highsnobiety. Their white paper about their target group fascinated me so much, it inspired me to write this column.

To download the PDF, please click here.
This issue got launched 1 March 2019 in physical format and this is the text in Dutch:

25th column for Dutch trade magazine De Juwelier

“Het Nieuwe Luxe”

Sinds de komst van het internet wordt de ondergang van traditionele retail voorspeld. Al jaren wordt het nieuwe detailhandel voorspeld te gaan plaatsvinden in 2020. De luxe industrie lijkt echter dit jaar al aan de beurt. De eerste tekenen aan de wand voor The New Luxury werden het afgelopen jaar langzaam zichtbaar. Millennials zijn volledig tot bloei gekomen en dicteren de trends in consumentengedrag. Waar luxe vroeger draaide om hoge prijzen, exclusiviteit, vakmanschap en status, draait het nieuwe luxe om het horen bij een stroming, gedachtengoed en een community.

Highsnobiety.com is een van de toonaangevende websites voor de nieuwe generatie consumenten. Een smaakmaker zo u wilt. Kunt u raden wat volgens deze website de top 10 merken zijn van The New Luxury*? Toen ik moest raden had ik er maar vijf van de tien goed. Twee daarvan waren makkelijk. Ze bestonden een aantal jaar geleden niet, maar zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het modebeeld: Off-White en Yeezy. Millennial-merken pur sang! Hierna had ik drie merken op mijn lijstje staan die het al een aantal decennia lukt te evolueren in dezelfde richting als de nieuwe generatie van luxe consumenten: Nike, Louis Vuitton en Prada. Deze merken zijn altijd blijven innoveren en gaan met hun tijd mee. Tot mijn verbazing waren de overige vijf merken in dit ranglijstje traditionele, oude merken: Balenciaga, Gucci, Calvin Klein, Raf Simons en Stone Island. Zelf dacht ik meer aan hippe namen als Supreme, BAPE (A Bathing Ape), Diamond Supply Co. (niets te maken met onze branche), KITH en het Nederlandse Patta.

Hoe lukt het gevestigde merknamen om zich te ontworstelen aan het stoffige imago en deze nieuwe generatie van consumenten aan zich te binden, als het draait om gedachtengoed en sense of belonging? Het paradigma van luxe verschuift van exclusiviteit naar inclusiviteit. Vroeger was luxe elitair, voorbehouden aan slechts enkelen. Toegang werd verleend door pure en koude monetaire middelen. Je moest vermogend zijn om het te kunnen aanschaffen, omdat hoe exclusiever, hoe luxer het was. Het nieuwe luxe is meer democratisch. Vandaag is luxe een lifestyle, een stroming, een gedachtengoed. Dus luxe wordt gekoppeld aan style hebben. Geld alleen is niet langer genoeg. In de taal van de millennials: ben je cool of niet!?

Het Nieuwe Luxe staat ook symbool voor een andere beweging: street style. Luxe is casual geworden. Het tegenovergestelde van formeel en statig. Het is geïnspireerd door de skate-stijl, door hiphop, en is vele malen minder pretentieus. De gevestigde merknamen die dus wél in de top 10 voorkomen hebben het beste van beide werelden. Ze bieden daadwerkelijk vakmanschap, kwaliteit en kunnen bogen op een rijke historie. Tegelijkertijd hebben ze dit weten te vertalen naar de democratische lifestyle van de inclusieve millennials.

Weet u wie Virgil Abloh, Takashi Murakami, Hiroshi Fujiwara en Alex Monopoly zijn? Niet schrikken als u ze niet kent. Ik ken ze bij toeval. Zoals ik al eerder liet doorschemeren ben ik gek van sneakers, en deze heren hebben in het verleden met Nike samengewerkt aan exclusieve limited editions. Dit zijn de culturele leiders van millennials. Ze zijn doorgebroken van een subcultuur in de mode, een niche, tot mainstream. Virgil Abloh, oprichter van Off-White, is tegenwoordig creatief directeur van Louis Vuitton. Takashi Murakami is een kunstenaar - en er is geen luxemerk dat niet met hem wil werken. Hiroshi Fujiwara is een muzikant en oprichter van Fragment Design, maar tegenwoordig vooral bekend als de godfather van street style. Zijn talent ligt in het herkennen van iconische designs om die vervolgens een moderne twist te geven. Een remixer van luxe noem ik hem. Recentelijk heeft hij dit ook gedaan met horloges van Zenith en TAG Heuer. Ik raad u aan de namen van deze heren eens te Googlen en hun achtergrond en designs te bestuderen.

De kritieke succesfactor om de aandacht te grijpen van millennials is het product, maar even belangrijk is het verhaal er achter. Het moet authentiek en oprecht zijn, en als het van hoge kwaliteit is mag er ook best een hogere prijskaartje aanhangen. Dat is ook democratisch! Wij bij Ace proberen altijd te evolueren en te innoveren. Wij waren in 2007 de eerste luxejuwelier die online begon te verkopen. Omdat wij wisten dat de nieuwe consument hier behoefte aan had. Ik heb een aantal jaar geleden in De Juwelier een artikel geschreven over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij zijn daar niet gestopt. Vorig jaar hebben wij een horlogeband gemaakt die volledig plantaardig was: de bovenkant is van natuurlijk hout en de onderkant van natuurlijk kurk. Omdat vegan niet cool klinkt hebben wij het een andere naam gegeven: Contemporary Luxury. Wat doet u om uw zaak en dus merknaam te laten aansluiten bij Het Nieuwe Luxe?

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op OakConsultancy.com.

* Bron: Whitepaper The New Luxury by Highsnobiety - https://www.highsnobiety.com/p/the-new-luxury-whitepaper-highsnobiety/